loading...
سایت تکنولوژِی و فناوری اطلاعات

جوادجوادی بازدید : 15 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

 

آشنایی بیشتر با پورت Fire wire 

 

 


طراح پورت USB چند هدف عملی در ذهن داشت که در نهایت به ساخت این پورت انجامید از آن جمله:
قیمت تمام شده پایین، بنابراین USB توانست در تجهیزات جانبی ارزان قیمت مانند موس، کی برد و جوی استیک ها مورد استفاده قرار گیرد.
-هزینه کم کابل رابط
-تعداد زیاد تجهیزاتی که می توان به این پورت متصل کرد.
-سرعت بالا که برای تجهیزاتی مانند پرینترها بسیار مفید بود.
هدف از طراحی این پورت جایگزینی آن با پورت های مختلف (پورت موازی، سریال پورت های مخصوص کی برد، موس و غیره) در کامپیوتر بوده است. با یک استاندارد ساده USB به سادگی به همه این اهداف دست پیدا کرد. و در آینده ای نه چندان دور کامپیوترهایی خواهیم داشت که در پشت آنها فقط چند پورت USB وجود داشته باشد. اما پورت Fire wire ابتدا بوسیله کمپانی Apple ابداع شد و بعدها با کد IEEE_1394 به عنوان یک پورت استاندارد شناخته شد. این پورت در حقیقت اهدافی مشابه USB را دنبال می کرد. اما تفاوت در این بود که IEEE_1394 اصولاً به گونه ای طراحی شده بود که برای دستگاههای با حجم اطلاعات بالا مناسب باشد. تجهیزاتی مانند camcorder, DVD player، دستگاههای صوتی دیجیتال برای این پورت بسیار مناسب بودند. USB و IEEE_1394 در چندین خصوصیت با یکدیگر تشابه و تفاوت دارند که به اختصار خدمتتان عرض می کنم:

ــ IEEE_1394 و USB هر کدام یک باس سریال هستند که برای انتقال اطلاعات از یک جفت سیم به هم تابیده استفاده می کنند.
ــ سرعت انتقال اطلاعات پورت IEEE_1394 این رقم تا 400 مگابایت بر ثانیه می رسد. که البته پورت USB هم با استانداردهای جدید به کمی بیش از این سرعت رسیده است.
ــ می توان 127 دستگاه را به یک باس USB متصل کرد ولی این برای IEEE_1394 عدد 63 است.
ــ هر دوی USB وIEEE_1394 از مفهوم دستگاه آیزوکرونوس پشتیبانی می کنند. منظور از اصطلاح دستگاه آیزوکرونوس به دستگاهی گفته می شود که برای انتقال اطلاعات به مقدار مشخصی از پهنای باند احتیاج دارد. این قابلیت برای دستگاههای صوتی و تصویری دیجیتال عالی است.
ــ هر دوی USB و IEEE_1394 به شما اجازه می دهند در هر زمانی آنها را وصل یا قطع کنید.
بیشتر دوربین های دیجیتال یک پورت IEEE_1394 دارند. زمانیکه دوربین خود را با این پورت به کامیپیوتر وصل می کنید. نتیجه شگفت انگیز است. اگر نرم افزار مناسب را نصب کرده باشید با این پورت به راحتی و با وضوح دیجیتال بالا تصاویر و فیلم های خود را از دوربین دانلود خواهید کرد.

جوادجوادی بازدید : 15 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (1)

طراحی سایت 

 

 

 


پروسه طراحی وب برای هر کس می ‌تواند متفاوت باشد. هنرمندان گرافیست و انیماتورهای دیجیتال، تنها کسانی هستند که برای وب، نرم ‌افزار می ‌سازند. برنامه ‌ریزی برای این منظور اگرچه به نظر طولانی نیست، ولی به فرآیند خلاقانه می‌ انجامد. در اینجا چند ایده مطرح می ‌شود که می‌ تواند برای طراحی واسط‌ های تازه وب به کار گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

طراحی یک وب‌سایت فوق‌ العاده

این بخش شاید پراضطراب و زمانگیرترین قسمت اجرای یک پروژه باشد. زمانی که شما یک سنگ کاملا نتراشیده دارید و می ‌خواهید با آن کار کنید، ایده ‌ها چنان سریع از ذهن شما عبور می‌ کنند که نمی ‌توانید یکی را انتخاب کنید. در این صورت شاید بهتر باشد یک گام به عقب برگردید و درباره جنبه ‌های ساده پروژه تحقیق کنید.

شما یا مشتری‌ تان در شیء تکمیل شده به دنبال چه چیزی می ‌گردید؟ آیا آیتم خاصی وجود دارد که بخواهید بدون پرسیدن از کاربر در صفحه قرار دهید؟ قبل از این که وارد فرآیند دیجیتال شوید، سعی کنید چند مدل اولیه رسم کنید. برای کسانی که استعداد هنری کمتری دارند، حتی یک طرح خام نیز می ‌تواند الهام بخش باشد. یک طرح اولیه نه تنها به عنوان یک راهنما، بلکه بستری برای صفحه‌ های آینده شماست.

 

 

 

طراحی یک وب‌سایت فوق‌ العاده

برخی طراحان معتقدند گالری‌ های طراحی برای وب هیچ ارزشی ندارند. آنها کپی ‌برداری از ایده طراحان دیگر را کاری پست می‌ دانند، ولی برخی دیگر اعتقاد دارند طراحان، طرح‌ هایشان را در این مکان‌ ها ارائه می‌ کنند تا دیگران از آنها الهام بگیرند.

هیچ اشکالی در قرض گرفتن ایده وجود ندارد! به وجود آوردن زیبایی این است که روش‌ های هنرمندان مختلف را بگیرید و به شیوه خود از آنها استفاده کنید. طراحان وب واقعی قادرند این کار را بخوبی انجام دهند و واسط‌ های خودشان را بسادگی به وسیله حافظه و الهامات دنیای بیرون بسازند. امروزه گالری ‌های CSS آنلاین برای طراحان تازه‌ کار فوق ‌العاده هستند.

 

 

 

طراحی یک وب‌سایت فوق‌ العاده

قبل از هرگونه کدنویسی یا نهایی کردن طراحی، کمی‌ وقت صرف کنید و فرآیند مرورگری را تصور کنید. اگر ممکن است خود را جای کاربری بگذارید که وارد وب‌سایت شما می ‌شود، بیندیشید کجاها کلیک می ‌کنند و چه چیزی به نظرشان جذاب‌ تر می‌ رسد. این تکنیک کمک می ‌کند خودتان را از موقعیت یک طراح بیرون بیاورید و موارد را از دید وسیع ‌تری مشاهده کنید.

اگر کمی ‌وقت بگذارید براحتی می ‌توانید چگونگی تعامل کاربر با منو یا لینک‌ های صفحه‌ تان را متصور شوید. اگر 3 ساعت به طور پیاپی روی یک طرح کار کنید، این فرآیند می ‌تواند سخت و کسل کننده باشد. بنابراین به خود استراحت بدهید و کمی‌ راه بروید حتی اگر 15 دقیقه باشد.

 

این مرحله کمی‌ بیشتر زمان می ‌گیرد، ولی اگر نیاز مالی ندارید پیشنهاد می ‌شود آن را به آرامی‌ انجام دهید. اگر یک طرح اولیه قوی طراحی کنید ممکن است باعث شود چند طرح دیگر به ذهنتان بیاید تا از بین آنها انتخاب کنید. این کار در فتوشاپ براحتی قابل انجام است، حتی اگر در طراحی با کاغذ و قلم ماهر نباشید.

انجام طراحی برای مقایسه

 

 

 

طراحی یک وب‌سایت فوق‌ العاده

برخی افراد این مرحله را سخت و عامل کند شدن فرآیند ساخت می ‌دانند. اگر آینده ‌نگر هستید پس بدانید این روش، در مراحل پایانی ساخت به نجات شما خواهد آمد.

 

فضای سفید در هر طراحی خوب، به چشم می ‌خورد. اگر عناصر صفحه بدرستی کنار یکدیگر قرار بگیرند شما یک تناسب طبیعی در آنها پیدا خواهید کرد. صفحه ‌های وب که با شبکه ‌بندی و قابلیت دسترسی آسان‌ تر کدنویسی شده است، مرتب‌ تر و برای استفاده راحت ‌تر خواهد بود.

فضا گذاری

 

 

 

حرکت در مسیر فضای سفید کلیدی برای حذف عناصری است که امکان دارد فضای اضافی اشغال کرده باشند. این موضوع در تمام مراحل طراحی به عنوان یک قانون، درست خواهد بود. مطمئن شوید محتوای صفحه ‌تان مثل پاراگراف‌ ها، سرنوشته‌ ها، تصاویر و ویدئوها فضای کافی برای نفس کشیدن و تعامل با بازدیدکنندگان سایت‌تان دارند.

طراحی یک وب‌سایت فوق‌ العاده

نوشتن یک فهرست کوچک از عناصری که برای صفحه لازم هستند، راه بسیار خوبی برای شروع کار است. این عمل ممکن است موجب تغییر شیوه طراحی وب‌سایت‌ تان شود، نشان می ‌دهد این سیستم تا چه حد می ‌تواند متحرک باشد. به عنوان مثال می‌ توان به باکس‌ های جستجو، دکمه ‌های اشتراک‌ گذاری رسانه‌ های اجتماعی، لینک‌ ها یا آیکن ‌های خرید، پست‌ های برجسته بلاگ یا حتی یک فرم ارتباطات کوچک اشاره کرد.

زمانی که به طراحی مشغول می ‌شوید احساس راحتی کردن به ذهن شما اجازه می ‌دهد آزادانه سیر کند. اینجاست که ایده‌ های نو متولد و الهامات هوشمندانه شعله ‌ور می ‌شود. ساخت وب‌سایت هیچ گاه کار ساده‌ ای نبوده است، ولی اگر بتوانید زمان ساخت و یادگیری را از یکدیگر جدا کنید، کاری کاملا مفرح خواهد بود.

جوادجوادی بازدید : 10 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

اشکال زدایی


 

 

 

اشكال زدايي (debug) يك كد چندين مرتبه از نوشتن آن سخت‌تر است. بنابراين اگر كد اوليه خود را بسيار هوشمندانه بنويسيد، جهت اشكال زدايي آن به اندازه‌ي كافي باهوش نخواهيد بود! (Brian Kernighan)

تنها دو نوع زبان برنامه نويسي وجود دارد: آنهايي كه برنامه نويس‌ها از آن شكايت دارند و آن‌هايي كه اصلا مورد استفاده قرار نمي‌گيرند! (Bjarne Stroustrup)

هر كسي مي‌تواند كدي بنويسد كه يك كامپيوتر آن‌را درك كند. يك برنامه نويس خوب كدي را مي‌نويسد كه براي ساير همكارانش قابل درك باشد. (Martin Fowler)

اندازه‌گيري درصد پيشرفت يك پروژه برنامه نويسي با شمارش تعداد سطرهاي كدهاي آن همانند اندازه گيري درصد پيشرفت ساخت يك هواپيما از طريق وزن كردن آن است! (Bill Gates)

برنامه نويسي سطح پايين (Low-level) روح برنامه نويس‌ها را جلا مي‌بخشد! (John Carmack, ID software)

بزرگي واقعي با اندازه گيري مقدار آزادي كه به ديگران عطا مي‌كنيد، سنجيده مي‌شود و نه به اينكه چگونه ديگران را وادار مي‌كنيد تا آنچه را كه مد نظر شما است اجرا كنند. (Larry Wall)

هيچگاه از gets و sprintf استفاده نكنيد، در غير اينصورت شياطين به زودي به سراغ شما خواهند آمد! (FreeBSD Secure Programming Guidelines)

صحبت كردن ساده است. كدت رو نشون بده! (Linus Torvalds)

علوم رايانه هيچگاه شخصي را تبديل به يك برنامه نويس خوب نمي‌كنند همانطور كه مطالعه در مورد رنگ‌ها و قلم‌ها شما را تبديل به يك نقاش خوب نمي‌كند. (Eric Raymond)

هيچ برنامه‌اي تا زمانيكه آخرين يوزر آن بميرد به پايان نخواهد رسيد! (از يك گروه پشتيباني نرم افزار ناشناس!)

برنامه نويس‌هاي C هرگز نخواهند مرد. آن‌ها فقط تبديل به void خواهند شد. (ناشناس)

پايان دنياي يونيكس 2 به توان 32 ثانيه پس از اول ژانويه 1970 است! (ناشناس)

زماني‌ كه كد مي‌نويسيد فرض كنيد شخصي كه قرار است در آينده از كدهاي شما نگهداري كند يك ديوانه‌ي زنجيري است كه آدرس خانه‌ي شما را مي‌داند! (Rick Osborne)

سادگي يك برنامه يكي از شرايط قابل اطمينان بودن آن است. (Edsger Dijkstra)

يونيكس سيستم عامل ساده‌اي است، اما شمابايد فرد باهوشي باشيد تا بتوانيد اين سادگي را درك كنيد! (Dennis Ritchie)

اگر به كامپايلر دروغ بگوئيد او بعدا انتقام خواهد گرفت! (Henry Spencere)

پرل تنها زبان برنامه نويسي است كه پيش و پس از رمزنگاري RSA به يك شكل به نظر مي‌رسد! (Keith Bostic)

تنها دو صنعت هستند كه به مصرف كنندگان خود "كاربر" مي‌گويند: صنعت كامپيوتر و تجارت مواد مخدر! (ناشناس)

جوادجوادی بازدید : 17 دوشنبه 08 آبان 1391 نظرات (0)

اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

امروزه اهمیت شبکه های رایانه بر هیچ کس پوشیده نیست . با توجه به مزیت های مختلف آنها (کاهش هزینه ، صرفه جویی در وقت ، حذف محدودیت های جغرافیایی و ...) ، شاهد پیشرفت روزافزون این شاخه علمی می شویم . به همین دلیل اگر دیر بجنبیم از قافله عقب می مانیم ، به همین دلیل بنده در این مقاله به اصطلاحات مربوط به شبکه های کامپیوتری پرداخته ام .

● ( DTE ( Data Terminal Equipment :

منبع و گیرنده داده ها را در شبکه های رایانه ای DTE می گویند .

● ( DCE ( Data Communication Equipment :

تجهیزاتی که مشخصات الکتریکی داده ها را با مشخصات کانال داده ها تطبیق می دهد مانند مودم .

● (B.W ( Band width :

پهنای باند یا محدوده ای که در آن امواج آنالوگ بدون هیچ افتی حرکت می کنند .

● Noise :

نویز یا پارازیت به امواج الکتریکی مزاحم می گویند که موجب اختلال در انتقال داده ها می شود .

● Bps :

سرعت انتقال داده ها یا بیت در ثانیه.

● Network :

شبکه .

● Share :

به اشتراک گذاری داده ها و منابع سخت افزاری برای استفاده همه کامپیوتر های موجود در شبکه .

● Time Sharing :

نوعی شبکه در قدیم که از یک Main Frame به عنوان سرور استفاده می کردند .

● ( LAN ( Local area network :

شبکه های محلی و کوچک .

● ( MAN ( Metropolition area network :

شبکه های شهری .

● ( WAN ( Wide area network :

شبکه های گسترده همانند اینترنت .

● Node :

به هر کامپیوتر وصل به شبکه Node یا گره می گویند .

● Server :

سرویس دهنده .

● Client :

سرویس گیرنده .

● Peer - to - Peer :

شبکه های نظیر به نظیر که در آن هر کامپیوتری هم سرویس دهنده هست و هم سرویس گیرنده ) .

● Server - Based :

شبکه های بر اساس سرویس دهنده که در آن یک یا چند کامپیوتر فقط سرویس دهنده و بقیه کامپیوتر ها سرویس گیرنده هستند .

● Topology :

توپولوژی به طرح فیزیکی شبکه و نحوه آرایش رایانه ها در کنار یکدیگر می گویند .

● BUS :

توپولوژی خطی که در آن رایانه ها در یک خط به هم وصل می شوند . در این توپولوژی رایانه اول و آخر به هم وصل نیستند .

● Ring :

توپولوژی حلقوی که بصورت یک دایره رایانه ها به هم وصلند و در این توپولوژی رایانه اول و آخر به هم وصلند .

● STAR :

توپولوژی ستاره ای که در آن از یک هاب به عنوان قطعه مرکزی استفاده می شود . و رایانه ها به آن وصل می شوند .

● Collision :

برخورد یا لرزش سیگنال ها .

● NIC :

کارت شبکه .

● Coaxial :

نوعی کابل که به کابل های هم محور معروف است و دو نوع دارد ، و در برپایی شبکه ها به کار می رود . و دارای سرعت 10 مگابیت در ثانیه است .

● TP ( Twisted Pair :

کابل های زوج به هم تابیده هستند و دو نوع دارند ، و در برپایی شبکه ها به کار می رود . و حداکثر دارای سرعت 100 مگابیت در ثانیه است .

● Fiber Optic :

کابل فیبر نوری که در برپایی شبکه ها به کار می رود و سرعت بسیار بالایی ( بیش از 1 گیگا بیت در ثانیه ) دارد.

● Thinnet :

کابا کواکسیال ( هم محور ) نازک با پشتیبانی 185 متر بدون تقویت کننده .

● Thiknet :

کابا کواکسیال ( هم محور ) ضخیم با پشتیبانی 500 متر بدون تقویت کننده .

● (UTP ( Unshielded T.P :

نوعی کابل زوج به هم تابیده بدون حفاظ که شامل پنج رده می باشند .

●( STP ( Shielded T.P :

نوعی کابل زوج به هم تابیده دارای حفاظ می باشد .

● Rack : در شبکه های T.P. بزرگ برای جلوگیری از اشغال فضای زیاد توسط کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد .

● Patch panel :

دستگاهی که بین هاب و کابل قرار می گیرد .

● RJ-45 :

فیش های مربوط به کابل های T.P. هستند .

● IRQ :

وقفه .

● Base I/O Port :

آدرس پایه ورودی و خروجی .

● Base Memory :

آدرس پایه حافظه .

● Boot ROM :

قطعه ای برای بالا آوردن شبکه هایی که در آن هیچگونه دیسکی برای بالا آوردن نیست ( شبکه های Disk less ) .

● Wireless : بی سیم .

● ( WLAN ( Wireless LAN :

شبکه هایی محلی بی سیم .

● ( AP ( Access Point :

دستگاهی که یک کامپیوتر بی سیم را به یک شبکه LAN وصل می کند .

● Cell :

محدوده ای را که یک AP تحت پوشش دارد را سلول ( Cell ) می گویند .

● Protocol :

پروتکلها ، قوانین و روالهایی برای ارتباط هستند و یک شبکه برای برقراری ارتباط از این قوانین استفاده می کند .

● OSI :

استاندارد OSI برای برقراری ارتباط دو رایانه ، وظایف را به هفت قسمت تقسیم کرده و به 7 لایه OSI معروف شده اند و به ترتیب ( فیزیکی - پیوند داده ها - شبکه - انتقال - جلسه - نمایش و کاربردی ) می باشند .

● پروژه 802 :

نوعی پروتکل برای اجزای فیزیکی شبکه های LAN می باشد .

● CSMA/CD :

نوعی روش دسترسی به خط با استفاده از روش گوش دادن به خط .

● Token Ring :

روش عبور نشانه که در شبکه های حلقوی به کار می رود ، از انواع روش دسترسی به خط است .

● MAU :

وسیله ای مانند هاب ، اما در شبکه های حلقوی به کار می رود .

● Novell Netware :

نوعی سیستم عامل برای شبکه .

● Unix :

نوعی سیستم عامل برای شبکه .

● Windows NT Server & Windows 2000 Advanced Server :

نوعی سیستم عامل برای شبکه .

● Search Engine :

موتور جستجو .

● معماری شبکه :

به ترکیبی از استانداردها ، پروتکل ها و توپولوژی ها معماری شبکه می گویند .

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد این وبلاگ چگونه می باشد؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 13
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 43
  • بازدید کلی : 863